NTK-Artboard 13 copy 15.png

STEUN VOOR ONZE MISSIE

Comité van aanbeveling

 
7ac93d53-d822-4a37-bb26-8f5ab91263e1.jpg

Kees Bakker

Oud bestuurder van het Nederlands Jeugdinstituut.

Een van de grootste problemen in de jeugdsector is het tekort aan goed opgeleide professionals. Veel werkers zijn onvoldoende toegerust en het verloop is mede daardoor groot. Ik heb mij zo'n halve eeuw in verschillende rollen en functies ingezet voor een betere verbinding tussen kennis- en praktijkontwikkeling en professionalisering in de jeugdsector. Een opleiding tot Therapeut Kind & Jeugd is heel erg nodig en kan een belangrijke bijdrage leveren aan de zo noodzakelijke kwaliteitsverbetering in de sector. Ik ondersteun dan ook van harte dit initiatief.

 
unsplash-image-lnrzs7M_DXU.jpg

Jim de Vries

Docent ecologische pedagogiek aan de Hogeschool Utrecht


De coronacrisis laat niet alleen op pijnlijke wijze zien hoe kwetsbaar de mensheid is, maar ook in wat voor wereld kinderen en jongeren opgroeien. Samenlevingsproblemen waar geen aandacht aan wordt besteed, groeien. 

Na tientallen jaren als docent cliënt centered speltherapie aan de Hogeschool Utrecht verbonden te zijn geweest, werd deze opleiding tot mijn grote ontzetting opgeheven. Sedertdien werk ik vanuit het Instituut Ecologische Pedagogiek aan het faciliteren van ontwikkelingsperspectieven voor kinderen en jeugd.

Door de groeiende problemen van kinderen en jeugd en de beëindiging van spel therapeutische opleidingen, denk ik dat de tijd rijp is om een opleiding tot Therapeut Kind & Jeugd in het leven te roepen. Zo’n opleiding is hard nodig om lijdensdruk, waar maar al te veel kinderen en jongeren mee te maken hebben, te verminderen. Een opleiding tot Therapeut Kind & Jeugd zal een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan een even duurzame als veilige samenleving en zal perspectief kunnen bieden aan kinderen en jeugdigen om zich constructief te kunnen ontplooien.  

 

Anoek Binnerts-Brouwer

Trainer bij TeamUp, een psychosociale interventie op basis van sport, spel en bewegingsactiviteiten voor gevluchte en migrantenkinderen in Nederland, ontstaan vanuit samenwerking tussen War Child, Save the Children en Unicef Nederland. 

Vanuit mijn expertise als leerkracht (speciaal) basisonderwijs en als integratief kindertherapeut en TeamUp trainer weet ik hoe belangrijk het is dat kinderen kunnen spelen met datgene waar ze behoefte aan hebben (creatief spel, muziek, toneel of sport, e.t.c.), juist als ze door het leven beschadigd zijn en daarvoor therapie nodig hebben.

Daarom ben ik er van overtuigt dat een opleiding, waar kindertherapeuten breed opgeleid worden in kennis en kunde omtrent de ontwikkeling van het kind, de invloed van negatieve levensgebeurtenissen en in vaardigheden van alle kind-eigen middelen, een enorme aanwinst is voor de hulp aan kinderen. 

Ik ondersteun dan ook van harte dit mooie initiatief voor een HBO bachelor Opleiding tot Therapeut Kind & Jeugd, zodat we alle kinderen die hulp nodig hebben, nóg beter kunnen bereiken en helpen!

 
Stocksy_comp_2318452.jpg

TeamNEXT

Marijtje Koolschijn, Gerdien Kalma, Roland Verdouw, Floor te Kiefte, Tony Bloemendaal

TeamNEXT richt zich op innovatieve diagnostiek en behandelinterventies door gebruik te maken van het Neurosequentiële Model©. Wij willen daarmee bijdragen aan een veilige ontwikkeling en goede lichamelijke en geestelijke gezondheid van alle kinderen en in het bijzonder van getraumatiseerde en verwaarloosde kinderen in Nederland.

TeamNEXT is een initiatief van professionals binnen de jeugdzorg en GGZ. Ons team bestaat uit een orthopedagoog, systeemtherapeut, kinder- en jeugdpsychiater, klinisch psycholoog en een gz-psycholoog. We werken samen met een gedeelde visie.

Als eerste in West-Europa maken wij daarbij gebruik van het Neurosequentiële Model van Therapie (NMT). Dit model biedt een vernieuwend inzicht in psychische, ontwikkelings- en gedragsproblemen bij kinderen en is een hulpmiddel in het beter afstemmen van interventies qua aard en frequentie op het ontwikkelingsniveau-/behoefte binnen een relationele context.

TeamNEXT steunt daarom het initiatief om een bacheloropleiding op te richten die het kind centraal stelt en erkent dat het behandelen van kinderen, jongeren en gezinnen specifieke kennis, kunde, attitude en praktijkervaring vereist. Onze ervaring is dat het veld kan profiteren van een erkende, kwalitatief hoogwaardige basisopleiding waarbij naast middelen vooral de therapeut zelf en de relatie leidend zijn. Mensen – niet de programma’s – veranderen mensen.